datorn uttråkar mig

Det är därför jag inte skrivit på ett tag. Jag vet inte riktigt varför, men den bara gör det. Jag föredrar tv:n i sånt fall :)

Idag har det varit en ganska spännande dag. Vi hade en man över som hade varit på Auschwitz. Han var 83 år och jättesöt :) Det han pratade om var mest olika religoner och om hur han hade växt upp och sånt. Jag hade trott att han skulle prata mer om hur det var och sånt, men vi fick fråga frågor efteråt och då blev allt lite klarare. Men jag har så himla svårt att förstå att det verkligen har hänt! Kan inte se den där bilden framför mig att SS-män står i en ring runt fångare och när de blir uttråkade så dödar dom en av fångarna. Jag kan inte se framför mig eller känna den känslan att dela säng med 7 andra människor som ropar efter sina släktingar eller för förtvivlan. Speciellt inte känslan över att aldrig få se sin mamma igen utan att säga hej då Det är helst absurt! Och det hemskaste var nästan att han var 17 år, utan mamma, pappa eller bror, ingen.

Även om han har varit med om denna fruktansvärda händelse så såg man ändå glädje i hans ögon och han var helt underbar! Till en annan grupp hade han sagt att han överlevde nästan på att han var den skojiga typen, t.ex. klassens clown, men ändå ensam. Han kan skratta åt sina egna skämt helt enkelt. Och tänk att han fortfarande måste ta massor av sömnpiller för att kunna somna och komma bort från allt, men ändå vara med om det på dagen efter 60 år. Att inte kunna komma ifrån det efter 60 år. Att leva i den där bubblan han skapade när han precis kom till Auschwitz efter 60 år! Jag blir så förtvivlad för han var så himla söt :( Det är inte rättvist! Mot någon av dom minst 8 000 000 månnsikor som dog då, under 2:a världskriget.

Jag köpte hans bok och kan inte vänta med att läsa den nästan, men jag läser redan en bok nu. Har kommit in i någon sorts bokmania där jag älskar att läsa! Har läst Hungerspelen som är så sjukt bra, nu läser jag Känner vi varann? som jag inte riktigt kommit in i ännu men ändå verkar bra. Började typ med den imorse så det är väl förstårligt..

Idag så har jag ganska mycket inplanerat, men jag ska först och främst bli klar med min islamuppsats och sedan springa. Eller inte.... Vet inte!! Ska ha idrottsdag imorgon så jag vet inte riktigt :)

Ha en bra dag nu. Pusshej

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0